Основні напрямки роботи шкільної бібліотеки
Серед основних напрямків роботи нашої шкільної бібліотеки слід визначити:
- формування інформаційно-бібліографічної культури учнів шляхом проведення бібліографічно - бібліографічних занять;
- вивчення, формування та задоволення читацьких потреб у книгах та інформації;
- пропаганда літератури шляхом проведення масових заходів спільно з педагогічним колективом;
- співпраця шкільної бібліотеки з педагогічним колективом;
- робота з батьками;
- організація книжкових фондів, каталогів;
- робота з фондом підручників;
- підвищення кваліфікації бібліотекаря.
Усю роботу шкільна бібліотека організовує на основі річного плану, який є складовою частиною навчально-виховного процесу школи.
Також на початку навчального року складається план занять з основ бібліотечно-бібліографічних занять для учнів 1-11 кл. До проведення бібліотечно- бібліографічних занять залучаю класних керівників, учителів-предмеників, класоводів.
Формування системи біліотечно-бібліографічних знань учнів
Навчити дитину любити книгу, сприймати її як життєдайне невичерпне джерело пізнання світу, виховувати любов до книги, прищеплювати навички бібліотечно-бібліографічної грамотності - першочергові завдання шкільного бібліотекаря. Виховання бібліотечно-бібліографічної культури учнів - це щоденна і кропітка праця. З основами бібліотечного фонду школярів я знайомлю систематично, як у процесі повсякденної роботи. Так і на спеціальних бібліотечно-бібліографічних уроках, починаючи з початкових класів.
У бібліотеці організовуються виставки:
- мова моя барвінкова, диво калинове;
- любіть і бережіть природу;
- ходить казка з мудрими очима.
Щоб діти полюбили книжку, хлтли приходити до бібліотеки і були вній якомога довше, створюються всі умови. Протягом навчального року молодші школярі поступово знайомляться з казками, віршами, загадками, оповіданнями. Вони вчаться розріняти види дитячих книжок за оформленням: книжка-іграшка, книжка-малятко, книжка-картинка. За структурою: книжка-твір, книжка-збірка; навчаються правильно називати відомі книжки (прізвище автора і заголовок книжки). Це допомагає біліотекарю розширювати читацький кругозір дітей, розвивати уміння користуватися книжками як засіб застосування набутих знань у практичному житті.
Під час індивідуальних та групових бесід діти молодшого шкільного віку вчаться користуватися книжковими виставками.
Для початкових класів проведено такі бібліотечні уроки: "Як берегти книгу", "Як самостійно вибрати книгу", "Як книга приходить до людини".
Метою цих уроків є формування у молодших школярів вмінь і навичок самостійного, свідомого читання книг. Вони вчаться орієнтуватися у різноманітних джерелах інформації і прилучаються до використання довідкової літератури при підготовці до уроків.
Система бібліотечно-бібліографічних уроків для учнів середніх і старших класів підпорядкована формуванню у них свідомого і зацікавленого ставлення до книги, потреби у систематичному читанні, навичок самостійного вибору книг і пошуку її у бібліотеці; вміння правильно добирати й читати науково-пізнавальну й науково-популярну книгу; користуватися довідковими виданнями і періодикою; застосовувати одержані знання і вміння у самоосвіті і самовихованні.
Для учнів середніх та старших класів були проведені такі уроки: "Каталоги і картотеки", "Енциклопедії і довідники", "Все про довідковий апарат".
Вивчення, формування та задоволення читацьких потреб у книгах та інформації
Пізнати читача намагаюся під час запису до бібліотеки: перше знайомство, обмін враженнями від книги при видачі, та поверненні її до бібліотеки. Під час розмови намагаюся зрозуміти, які книги подобаються, яке місце книга займає у житті дитини.
Інформаційна робота ведеться в постійному інформуванні читачів про нові надходження. Сприяють цьому і книжкові виставки.
Найцікавіші книги, що надходять у бібліотеку презентуються на книжковій виставці "Поспішай прочитати", "Увага - нові книги".
Пропаганда літератури шляхом проведення масових заходів спільно з педагогічним колективом.
Бібліотекар і педагоги прагнуть розвивати пізнавальні інтереси учнів, виховувати особистість гармонійно-розвинену, високоерудовану, висококультурну. Крім індивідуальної роботи в шкільній бібліотеці проводяться масові форми роботи: години спілкування, літературно-мистецькі подоржі, вікторини, бесіди, огляди літератури, літературні години, презентації книг, які сприяють поглибленню знань і умінь, задоволенню творчих інтересів, розвитку здібностей, інтелекту учнів.
- літературна подорож "Казок віночок від і.Франка"; бібліотечна гра "Ми мандруємо, друзі, сторінками словників від А до Я".
Вже стало доброю традицією відзначати в перші березневі дні народження генія українського народу - Тараса Григоровича Шевченка. Бібліотека бере активну участь у проведенні свята, оформленні класних газет. Функціонує постійно діюча виставка: "Великий син українського народу".
Дітям подобаються книжкові виставки, бо знають, що на них завжди можна зустріти цікаву книжку.
Шкільна бібліотека бере участь у проведенні предметних тижніів у школі. В рамках предметних тижнів проводяться огляди літератури, добираються необхідні посібники. Тут у пригоді стають картотеки, тематичні папки, наприклад:
- це цікаво знати;
- "Рідна мова, рідне слово";
- "Земний уклін тобі, Кобзарю";
- "Книги - вірні друзі".
У березні щорічно проводиться тиждень дитячої та юнацької книги. Це свято прилучає дітей о невичерпних джерел знань, стає осередком широкого та радісного спілкування, а шкільна бібліотека - справжнім храмом книги.
Співпраця шкільної бібліотеки з педагогічним колективом.
В Положенні "Про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу" зазаначене, що шкільна бібліотека є обов'язковим структурним підрозділом навчального закладу, який здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу.
Свою діяльність організовую сіпльно зпедагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої документації, що затверджується директором школи.
Перед бібліотекарем та вчителем стоять одні й ті ж завдання:
1. виховання людини нової генерації - всебічно розвиненої особистості;
2. прищеплення любові до книжок, щоб читання стало внутрішньою потребою;
3. виховання культури читання;
4. формування у молодого покоління гуманістичних, екологічних, духовних цінностей;
5. прищеплення любові до Батьківщини, рідної мови, народних традицій.
Важливою ділянкою в роботі бібліотеки є бібліотечно-бібліографічне обслуговування вчителів. Щою навчпльно-виховний процес був більш ефективним, вчителю необхідно знайомитись з передовим педагогічним досвідом, із сучасними навчадльно-виховними технологіями, методичними розробками.
Йому потрібно знаходити віжповіді на багато питань: як запровадити в практику нові програми, як працвати з новими підручниками, про нові напрямки досліджень в галузі педагогіки, про накази Міністерства освіти і науки України, положення та інші документи.
Систематично інформую педагогів про нові документи в гвлузі освіти, матеріали з викладання предметів, методики сучасного уроку, нові підручники, що вийшли з друку. Завжди надаю допомогу вчителям, класним керівникам у підготовці та проведенні масових заходів із учнями(дні зань, предметні тижні, вікторини, конкурси).