У 7-му класі на вивчення української літератури повинно виділятися 70 годин.
На тиждень — 2 год.
Позакласне читання — 4 год.
Текстуальне вивчення творів — 58 год.
Резервний час — 8 год.
Вступ
[1 год.]
Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва.
Розділ І. «Із пісенних скарбів»
[3 год.]
Суспільно-побутові пісні [2 год.]
- «Ой на горі та женці жнуть»
- «Стоїть явір над водою»
- «Гомін, гомін по діброві»
- «Ой у степу криниченька»
Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхнє ідейно-художнє багатство. Жанрово-тематичне розмаїття пісень (козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські, бурлацькі, заробітчанські тощо). Трагічний і героїчний пафос козацьких і чумацьких пісень.
Коломийки [1 год.]
- «Дозвілля молоді»
- «Жартівливі коломийки»
«Перли розсипаного намиста» .Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Життєствердний, гумористичний пафос. ТЛ: коломийки, пафос твору.
Розділ ІІ. «Про далекі минулі часи»
[19 год.]
Іван Франко [5 год.]
- «Захар Беркут» (скорочено)
Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників. Патріотичний мотив, його зв’язок із розгортанням сюжету. ТЛ: історична повість, сюжет.
Тарас Шевченко [3 год.]
- «Мені тринадцятий минало»
- «Тополя»
- «Заповіт»
Повторення життєпису поета. Мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало»). Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»). «Заповіт» — твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього. ТЛ: балада, романтичний пейзаж, мотив у художньому творі, прийоми контрасту, метаморфози, ідея.
Андрій Чайковський [4 год.]
- «За сестрою» (скорочено)
Коротко про митця. Відтворення історичних подій з позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. Використання фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації). Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. ТЛ: героїко-романтична повість, романтичний герой, композиція.
Михайло Стельмах [5 год.]
- «Гуси-лебеді летять» (фрагмент)
Автобіографічна повість про дитинство. Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях). Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів. Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика. ТЛ: автобіографічний твір, символ.
Григір Тютюнник [5 год.]
Цікавий епізод з дитинства письменника. Воєнне дитинство в повісті. Ідея самопожертви. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ: художня деталь.
Розділ ІІІ. «Ти знаєш, що ти – людина?»
[12 год.]
Олекса Стороженко [2 год.]
- «Скарб»
Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання. Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. ТЛ: поглиблення поняття про гумор (засоби гумористичного зображення).
Богдан Лепкий [2 год.]
- «Цвіт щастя»
- «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Коротко про письменника. Прагнення кожної людини бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі до щастя. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.
Ліна Костенко [2 год.]
- «Чайка на крижині»
- «Крила»
Коротко про письменницю. Розгорнута притчева метафора про глибоке духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально. Духовне багатство — найбільший скарб у житті. ТЛ: диптих.
Борис Харчук [3 год.]
Казкове й реалістичне в повісті-притчі, час теперішній і минулий у ній. Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожної людини. Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині. ТЛ: повість-притча.
Євген Гуцало [2 год.]
Твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем. Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.
Любов Пономаренко [1 год.]
- «Гер Переможний»
Наскрізний гуманістичний пафос новели. Художні засоби його втілення (деталь, поєднання різних часових площин тощо). ТЛ: новела.
Розділ ІV. «Ми – українці»
[12 год.]
Василь Симоненко [4 год.]
- «Лебеді материнства»
- «Ти знаєш…»
- «Гей, нові Колумби й Магеллани»
- «Перехожий»
В. Симоненко — «лицар на білому коні» в українській літературі. Громадянські, патріотичні мотиви, романтичний пафос його лірики. Втілення в ній особливостей української ментальності, рис національного характеру. Загальнолюдські цінності та ідеї. Проблема індивідуальності й натовпу («Перехожий»). ТЛ: ліричний герой (поглиблено).
Андрій Малишко [3 год.]
- «Пісня про рушник»
- «Стежина» («Чому, сказати…»)
- «Вогник»
- «Приходять предки»
Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них. Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам'яті. Ліризм поезій А. Малишка.
Анатолій Дімаров [4 год.]
- «Блакитна дитина» (скорочено)
Автобіографічна повість (перша частина тетралогії «На коні й під конем»). Динамічний сюжет, прозорість та іронічність оповіді, морально-етична проблематика твору. Доброта і любов, розуміння, взаємопідтримка в українській родині. Внутрішня гідність і повага до людей — риси характеру юного героя, стимули його поведінки.
Василь Голобородько [4 год.]
- «Наша мова»
- «Ми йдемо»
- «З дитинства: Дощ» («Я вплетений...»)
- «Лелека» (фрагмент)
Самобутня постать поета в українській літературі. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. ТЛ: вільний вірш.
Леонід Кисельов [2 год.]
- «Стати хоч би на менти лічені…»
- «Земля така гаряча»
- «Додому»
- «Катерина»
Доля молодого поета. Наскрізний гуманістичний пафос його віршів. Ідея оптимізму, життєствердження. Патріотичний мотив вірша «Додому». Вселюдське і національне значення образу української Мадонни («Катерина»).
Література ріднрго краю [2 год.]
Ознайомлення з письменниками-земляками, їхніми творами.
Урок-підсумок [1 год.]
Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільшу зацікавленість.