Українська література 10 класУсього в 10-му класі на вивчення української літератури повинно виділятись 70 годин. На тиждень — 2 год. Текстуальне вивчення творів — 62 год. Резервний час — 8 год. Вступ [1 год.] Українська література в контексті розвитку суспільства другої половини ХІХ ст. Її історична місія, особлива роль у житті поневоленої нації. Зв'язок художнього мислення митця з провідними тенденціями доби. Українська література у світовому контексті, її своєрідність на загальноєвропейському тлі. ТЛ: поняття національного і вселюдського. Розділ І. «Література 70–90-х років ХІХ ст.» [22 год.] Складні історико-культурні умови розвитку лiтератури. Новий етап національно-визвольного руху, культурно-просвітницька діяльність "Громади". Періодичні видання ("Правда", "Зоря", "Житє і слово"). Розвиток реалізму, натуралізму, пізній романтизм. Іван Нечуй-Левицький [4 год.] Основні віхи життя І. Нечуя-Левицького. Творчість письменника — новий імпульс розвитку української літератури. Загальна характеристика творчості. «Колосальне всеобіймаюче око України» (І. Франко). «Кайдашева сім'я» — соцiально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Утвердження цінностей національної етики засобами комічного. ТЛ: соціально-побутова повість, повість-хроніка, поглиблення поняття про реалізм. Засоби змалювання комічного. Панас Мирний (П. Рудченко) [4 год.] Життєвий і творчий шлях. Загальна характеристика творчості. Перший в українській літературі соціально-психологічний роман, свідчення великих можливостей у художньому дослідженні дійсності. Співавторство з І. Біликом. Широта представлення народного життя. Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва, до втрати людської подоби. Типове й екстремальне у долі героя. Проблема життєвого вибору. Жіночі образи, утвердження народних поглядів на чесне, духовно здорове життя людини. ТЛ: соціально-психологічний роман. Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич) [3 год.] Життєвий і творчий шлях. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів: трагікомедія ("Сто тисяч", "Мартин Боруля"), сатирична комедія ("Хазяїн"), соціально-психологічна драма ("Безталанна"), історична трагедія ("Сава Чалий"). І. Карпенко-Карий і "театр корифеїв". Драматургічне новаторство. Трагікомедія "Мартин Боруля" і її більш ніж 100-річне життя на сцені. Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей (чесність, порядність, працелюбство) становою приналежністю. Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі. Значення творчості І. Карпенка-Карого. ТЛ: поглиблення поняття про жанри драматичного твору. Михайло Старицький [3 год.] Життя і творчість. Багатогранність діяльності. М. Старицький і театр. Творча співпраця з М. Лисенком. Оцінка І. Франком діяльності М. Старицького. Пригодницький сюжет, драматизм історико-романтичної повісті "Оборона Буші". Її антимiлiтаристське спрямування. Багатопроблемність твору. Шлях помсти і крові як трагічні сторінки в житті українського і польського народів. Образи та символи твору, особливості характеротворення, функція картин природи. Іван Франко [8 год.] Письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності в українській культурі, її вплив на культурний і політичний розвиток України. Основні книги і праці. Франко-перекладач. Значення творчості для розвитку української літератури, у пробудженні національної свідомості. Творчість І. Франка у музиці. І. Франко та світова література. Лірика збірки "З вершин і низин". Загальне уявлення про зміст і композицію збірки. Франкова концепція поступу людства, вираз незламного оптимізму Творчість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі. ТЛ: сонет. Поетична збірка "Зів'яле листя": «Безмежнеє поле…» «Ой ти, дівчино, з гороха зерня» «Чого являєшся мені у сні…»
Місце любовної теми у творчості І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, ідеалу кохання. Філософська і громадянська поезія. Змістовий зв'язок із поезією "Зів'ялого листя". Драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини, взаємне кохання як критерій щастя, можливість чи неможливість його досягнення. «Декадент» — поетичне кредо І. Франка. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця. «Розвивайся ти, високий дубе» — вірш-заклик, віра в майбутнє своєї нації. поема «Мойсей» — одна з вершин творчості І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам'яті. Пролог до поеми — заповіт українському народові. ТЛ: філософська поезія, віршовані розміри (повторення), терцини.
Проза І. Франка Ідеї, проблеми, порушені в ній. Багатство жанрів Франкової прози. Новаторські шукання прозаїка. Франко і український модернізм. Узагальнення вивченого про І. Франка та його твори. Розділ ІІ. «Укр. література 10-х років ХХ ст.» [33 год.] Домінуючі особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв'язку з культурою Європи, активні націотворчі процеси. Основні риси українського модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, Леся У країнка, М. Вороний, В. Винниченко). Альманах "З-над хмар і з долин", угруповання "Молода муза" — зв'язок зі світовою літературою, "нова школа" у прозі, "нова" драма на рубежі століть. Борис Грінченко [2 год.] Життя і різножанрова творчість. Багатогранність діяльності. Укладач 4-томного Словника української мови, організатор і голова товариства "Просвіта". Грінченко-перекладач. І. Франко про Б. Грінченка — "робітника без одпочину" на культурно-освітній ниві. Майстер малої прози. Оповідання "Каторжна" — утвердження прагнення людини до любові, добра. Психологізм твору. Михайло Коцюбинський [5 год.] «Intermezzo»
Психологічна новела "Intermezzo" з жанровими ознаками "поезії у прозі". Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, специфіки творчого процесу. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи, ускладнена метафора. Поетика імпресіонізму. «Тіні забутих предків»
Трагічна доля Івана і Марічки як наслідок суперечності між мрією і дійсністю. Духовний світ людини у зв'язку зі світом природи. Фольклорне тло твору. Образи та символи в ньому. Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання.
Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М. Коцюбинського. Еволюція художньої свідомості: від народництва і реалізму до модернізму. Значення стильового новаторства М. Коцюбинського для української літератури. ТЛ: новела, імпресіонізм. Ольга Кобилянська [6 год.] Життя і творчість. Формування світогляду письменниці (європейська культура, український феміністичний рух). Її проза — найяскравіша модель раннього українського модернізму. Жанрові особливості, провідні теми та ідеї прози. Ідеї краси вільної душі, аристократизму духу. "Земля" — психологічне трактування вічних проблем (людини і землі, злочину і кари) на українському матеріалі. Модерністична проблема сакрально-містичного зв'язку людини із землею. Розкриття споконвічного прагнення селянина бути господарем на землі. Трагічна історія родини Федорчуків — новітня інтерпретація християнського мотиву братовбивства. Михайло і Сава — протилежні психологічні типи. Марійка та Івоніка — уособлення цінностей народної моралі. Сава і Рахіра — втілення духовної деградації. Трагедія шляхетної, чутливої душі в жорстоких обставинах тогочасного сільського життя (образ Анни). Глибокий психологізм і символізм твору як новаторство О. Кобилянської. ТЛ: поняття про модернізм. Василь Стефаник [3 год.] Життя і творчість. Творча співдружність В. Стефаника з Л. Мартовичем і Марком Черемшиною ("Покутська трійця"). Новаторство письменника. "Камінний хрест" — психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору. Сюжетно-композиційні особливості. Трагічна подія — композиційний центр новел Стефаника. Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного. Багатозначність символічних образів. Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з полем, рідною землею. Останній танець Івана Дідуха перед від'їздом із села як символ трагізму і розпачу прощання з рідним краєм. ТЛ: експресіонізм. Леся Українка [6 год.] «Contra spem spero» «І все-таки до тебе думка лине» «І ти колись боролась, мов Ізраїль» «Хвиля» «Стояла я і слухала весну» «Все, все покинуть, до тебе полинуть» «Уста говорять: «він навіки згинув!..»
Життєвий і творчий шлях. Роль родини, культурн ого оточення і самоосвіти у формуванні світобачення письменниці. Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки. Символічність, романтичні образи, образотворчий прийом контрасту, світоглядна декларація сильної вольової особистості у вірші "Contra spem spero!". Громадя нська лірика ("І все-таки до тебе думка лине...", "І ти колись боролась, мов Ізраїль..."). Утвердження духовної цінності почуття любові у віршах і нтимної лірики ("Все-все покинуть, до тебе полинуть...", "Уста говорять: "Він навіки згинув!..""). Драма-феєрія "Лісова пісня". Фольклорно-мiфологічна основа сюжету. Символічність образів Мавки і дядька Лева — уособлення духовності й краси. Мати Лукаша і Килина — антиподи головній героїні Мавці. Симбіоз високої духовності та буденного прагматизму в образі Лукаша. Природа і людина у творі. Неоромантичне утвердження духовно-естетичної сутності людини, її творчих можливостей. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією. Почуття кохання Мавки і Лукаша як розквіт творчих сил людини. Художні особливості драми-феєрії. ТЛ: неоромантизм, драма-феєрія. Микола Вороний [2 год.] - «Іванові Франкові»
- «Блакитна панна»
- «Інфанта»
Життя і творчість, багатогранна діяльність. М. Вороний — "ідеолог" модернізації української літератури. Його творчість — перша декларація ідей і форм символізму. Зміст і художні особливості поезії М. Вороного. Мотив необхідності для поета бути "цілим чоловіком" ("Іванові Франкові"). Єдність краси природи і мистецтва ("Блакитна Панна"). Узагальнено-ідеалізований жіночий образ як сюжетний центр вірша. Згадка про революцію як данина естетиці доби соціальних перетворень ("Інфанта"). ТЛ: символізм. Олександр Олесь (О. Кандиба) [4 год.] Життя і творчість, світоглядні переконання. Неоромантичні, символістські тенденції у творчості. Прагнення гармонії людини і природи. Музичність, звукова виразність поезій. Майстерність у відтворенні настрою і почуття. Експресивне висловлювання патріотичних почуттів ("О слово рідне! Орле скутий!.."). Символізм драматичного етюду "По дорозі в Казку". Дорога в казку — символ духовних поривань людини до кращого життя. Проблема вождя і маси. Лідер — духовно сильна особистість. Трагічна суперечність між духовністю, мрією і жорстокістю. ТЛ: драматичний етюд. Володимир Винниченко [5 год.] Життя і творчість, громадська і політична діяльність. Прозові й драматичні твори. Мала проза: ідейно-стильові особливості збірки "Краса і сила". Перший український науково-фантастичний роман "Сонячна машина". Популярність Винниченка-драматурга на світовій сцені. Поєднання в новелі "Момент" реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту (плинність життя, щастя людини, мить — частинка вічності тощо). Образ Панни — втілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм новели. Значення художньої спадщини В. Винниченка. ТЛ: неореалізм. Новинки сучасного літературного життя [3 год.] Ознайомлення з творами сучасних письменників. Література рідного краю [2 год.] Ознайомлення з художніми творами митців рідного краю (відповідно до вікових зацікавлень десятикласників). Урок-підсумок [1 год.] Бесіда про вивчені твори української літератури.
|